tirsdag 18. mai 2021

En blodig helg

 Som overskriften sier så ble det mye blod i helgen. 

Jeg hadde nemlig meldt på til Blodsporkurs, og både Kenzo og Zacko fikk være deltagere.

De har begge gått både menneskespor og blodspor tidligere, men siden det er så mange år siden jeg gikk kurs i blodspor så hadde jeg lyst til å friske opp kunneskapen, og også å komme meg ut i skogen sammen med andre for å trene 😊

Jeg gikk ettersøkskurs med min Groenendael Ruphus tidlig på 90 tallet og lærte da-tidens metoder og regler for å utdanne en ettersøkshund.  Noe vil aldri endre seg, mens treningsmetoder og tanker rundt hundetrening alltid er under endring, så dette var veldig spennende. 

Det var fem deltagere på kurset i helgen, og seks helt ulike raser. Veldig gøy å lærerikt å se hvordan de ulike hundene oppførte seg i både nye og gamle spor. 

Det var veldig godt å komme seg ut av " hiet" på Fosserød og delta på hundekurs igjen. Elsker jo å jobbe i skogen sammen med hunder og hundefolk, så dette var en vitaminpille som jeg virkelig kan leve på i lange tid. 




Den yngste deltageren var en elghundvalp på 10 uker. Fantastisk å se utviklingen til denne fine valpen gjennom en helg med trening. 💓




Lørdag var det Kenzo som fikk være med på kurset, mens Zacko for aller første gang var hjemme uten selskap i storebror. 
Kenzo  sporet greit, men han var ikke helt slik jeg kjenner han fra tidligere spor han har gått. 
Jeg vet jo at han er litt usikker når det kommer til å trene og konkurrere på fremmdende plasser med fremmende folk rundt seg, så jeg antar han ble berørt av det nye miljøet. Men som sagt - han gikk sporet og fant slutten på sporet der det lå en rådyrskank. 






Søndag fikk Zacko være med på kurset. 
Det aller første kurset til Zacko har deltatt på  💗 
Selv om han har noen små erfaringer med spor fra før så ville dette bli en spennende opplevelse. Han har jo aldri gått spor som andre har lagt ut, og aldri hatt med fremmende folk når han skulle gå sporet.  

Vi startet dagen med to veldig korte slepespor der han fikk se sporleggeren gå ut sporet, og gå det på direkten.
Kjempegøy å se hvor ivrig han var, og han hadde overhode ingen problem med å forstå hva det gikk ut på 😊

Etter denne opplevelsen fikk han ligge en god stund i bilen og lagre denne nye erfaringen mens de andre hundene gikk sine nattgamle spor. 
Lørdagen ble nemlig avsluttet med å legge ut et spor som hundene skulle følge dagen etter. 
Mye regn gjennom natten gjør det hele litt vanskeligere for hundene, men alle klarte fint å finne slutten på sporet. 
Dette har Zacko aldri gjort før. Så gamle spor har vi aldri gått, og jeg var utrolig spent på hvordan han i alleste dager skulle klare denne oppgaven. 



 Han gikk de førset meterne veldig bra.  Men så kom det en humle som summet rundt han ( han elsker å jage insekter ), og da ramle han litt ut. Noen barn i nabolaget lekte og ropte og noen hunder bjeffet i nærheten. Dette gjorde at han ble ufokusert på hva vi drev med, og trengte litt hjelp for å komme inn på sporet igjen. Men han fant slutten ( skanken ), og alt i alt ble jeg kjempefornøyd med dette første nattgamle sporet til fjortisgutten min 😍


Neste spor Zacko fikk var ikke så gammelt, og bare noen få meter, Uten vinkler , - uten avhopp av blod. Denne gang fikk han oppleve å ha med seg både instruktøren og sporleggeren bak oss mens han sporet. Og det gikk kjempefint.  Litt ferskt spor gjør at han går litt på siden av sporet av og til, men sporer seg fint inn igjen på rett spor.  Denne gang visste han hva han skulle finne i sporet, og var mer motivert for å komme seg fram til slutten. 






En helg med mye moro og lærerik informasjon om sporing av både jakthunder og mine gjeterhunder. 
Vi hadde en superflink instruktør i Nina Hagen-Johnsrød i Våler ( i østfold ), og jeg gleder meg til mere trening med mine gutter. På veien hjem fra kurset la jeg ut et spor til Zacko, som skulle gåes dagen på selveste 17,Mai.

Sporet jeg la ut i går lå i 20 timer i kraftig regnvær, så jeg var veldig spent når jeg dro avgårde for å sette Zacko på et så gammelt spor. Jeg fryktet at det ville bli alt for vanskelig for han. men opplevde at det kanskje ble enklere for han nå som sporet hadde " satt seg" bedre og ikke hadde så stort område med duft fra blodet. 

Sporet var ikke spesielt langt, men hadde to vikler og ett sårleie rett før slutten ( skanken ). 
Zacko gikk vinklene fint. Leita seg fram til hvilken retning vinklen gikk, og markerte sårleie ved å stoppe å snuse litt ekstra akkurat der. Flinke flinke gutten min det 💗












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar