torsdag 30. desember 2021

Takk for året 2021

 Tusen takk til alle lesere, for at dere bryr dere om, og med hva vi på Fosserød driver med 😀

Året 2021 er i ferd med å ebbe ut, og det er på tide med en liten oppsummering over hva dette året har betydd for oss.  

I januar, februar og mars var vi å trente inne i agilityhallen i Vestby. Zacko fikk en fin utvikling og vi fikk trent både Rallylydighet, Freestyle og Heelwork to music.  Og vi fikk også trent litt agility, selv om det bare blir enkelthindertrening.  Deilig å ha et innendørs lokale å boltre seg på, helt alene, når smittetrykket i Norge var stort og det meste av arrangementer og aktiviteter med andre mennesker ikke var lov. Kenzo var også med å trene. Han syns det er gøy, men i veldig korte økter. I høst har vi flyttet treningene våre til klubbhuset til Fredrikstad brukshundklubb. Her kan vi også trene helt alene, og på dagtid. Det passer best for meg og mine å trene i lyse, varme og trivelige lokaler. 






En annen aktivitet vi har hatt det gøy med, er blodspor. 
Begge gutta elsker dette 💓
Zacko og jeg kom skikkelig igang med blodspor etter å delta på vårens blodsporkurs i Våler med dyktige Nina Hagen-Johnsrød som instruktør.  

Nina syns det så ut som Zacko var et godt emne å gå spor med, og tilbød seg å konkurrere med han hvis han ble flink.
Som sagt så gjort. 
Høsten kom og etter en del trening fant vi ut at vi skulle melde han på noen blorsporprøver. 
Vi hadde som mål å gå til tre 1.premieringer for at han kunne få tittelen Norsk BlodsporChampion.

Vi rakk 2 x 1.premie på bevegelige prøver, før det ble vinter. 
Så til våren må vi ta opp treningen igjen og prøve oss på en ordinær prøve og jakte på siste 1.premiering 😀






Mens pandemien herjet sist vinter og vår og enda en konkurranse i Kreativ lydighet ble avlyst, meldte vi oss på en online-konkurranse i Heelwork to Music, Freestyle og Trikseprøve. 
Dette er jo da en uoffesiell konkurranse, men i alle grenene presterte Zacko å gå til 
1.premie og to 3. plasser,  og fikk flotte rosetter 😀





Her er en film av Triskeprøven som vi sendte inn til onlinekonkurransen. 




Men det ble jo også åpnet opp og lov til å arrangere konkurranser igjen. Så i Juni arrangerte NFF en dobbel konkurranse i Fredrikstad.   Vi benyttet anledningen, og meldte oss på til HTM klasse 1.

Zacko var superflink, og vi vant klassen med 1.premiering, og første napp til klasse 2.  😀  







I løpet av året var vi på flere turer til Lunde i Telemark. Enten for kos og trening hos Eva, eller for å holde kurs i Rallylydighet.  Jeg trives kjempegodt i Lunde og gleder meg til sommeren og flere turer dit.




I sommer inviterte jeg også en gjeng damer hjem til meg på en treningsamling. Dette var damer med mye kunnskap om hundetrening og som konkurrerer enten i Rallylydighet eller i Kreatv Lydighet.  Det ble en kjempefin dag som jeg gleder meg til å gjenta neste år 😀

Rallylydighet har vært en viktig del av treningen vår i løpet av året. Vi har trent inn mange morsomme  momenter, og føler at vi snart begynner å bli klare for å starte i konkurranser.  Vi har trent sammen med en flott gjeng i Moss og Omegn hundeklubb, og også være innom trening i Indra Østfold hundeklubb. 





Og så er vi så heldige å ha gode venninner som vil trene med oss på ulike plasser rundt om i Østfold. 
Det betyr mye for oss, og det er gøy å ha noen å trene sammen med.


Zacko oppfyller alle de drømmene jeg har hatt i forhold til å få en Sheltie i hus.  Det at vi nå kun har to hunder, gjør også at jeg har mye bedre tid til å trene de to jeg har.  Zacko elsker å jobbe, og blir tryggere og tryggere på å jobbe med ulike forstyrrelser.  Han har et stort potensiale i alle hundesporter og grener som jeg trener han i.  

Hundeskolen har også hatt litt aktivitet i løpet av året.
Vi har hatt flere vellykket konsultasjoner med hunder som har fått livet sitt endret. Flinke hunde-eiere har tatt hundens atferd på alvor og lagt mye jobb i å trene hundene sine til et bedre liv. Dette er SÅ givende å være med på, og vi kommer til å fortsette å tilby private timer for de som måtte ønske det. Enten om man har et atferdsproblem eller et spesifikt ønske om å få hjelp med noen hundesport de bedriver.  Kurs blir holdt når det er nok påmeldte, og jeg drar også gjerne til andre klubber / skoler for å holde kurs ved forespørsel. 😀


Målet for 2022

 blir å starte i konkurranse i både Freestyle, - Heelwork og Rallylydighet.  Samt få noen resultater på utstilling. Og så håper vi at Nina vil delta på Blodsporprøve så han kan smykke seg med en Championtittel😀

Vi har også begynt å trene Nosework.
Etter å ha gått to kurs i dette med to tidligere hunder, har jeg tatt opp denne aktiviteten igjen. 
Kenzo har ingen interesse for dette, mens Zacko elsker å søke. Målet er å dra til Sverige å ta duft-testene der til sommeren.  Vi får bare håpe at det åpnes opp og at smittetrykket blir så lavt at jeg tør å reise.
Vi har bare så vidt begynt, men han har lært seg å sladre på duften han skal markere, og da blir det enkelt for meg å lese at han har funnet den riktige duften. 






Mine mål med han er å ha det gøy ! 

Vi skal kose oss med treninger, og kaste oss ut i ulike konkurranser når det passer sånn. 
Men jeg er jo et konkurransemenneske, så jeg vil gjerne gjøre det bra når vi først starter i konkurranser, og prøve å henge med i miljøet etter beste evne 😀

Kenzo drar seg mot 9 år og har fått en øyesykdom på sine gamle dager. Diagnosen heter SCCD for de som vil google og se hva det går ut på. Han har for tiden mye smerter, og blir behandlet for sykdommen hos spesialist på Anicura Jeløy.  Vi krysser alt for at dette skal gå bra, og at han snart skal få slippe smerter og får beholde synet  💓 

Vi ønsker alle våre lesere, venner, - kjente og ukjente et riktig Godt Nytt år 2022 !!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar