torsdag 19. mai 2022

NY EPOKE

 Så er det siste kurset holdt. En flott helg med konkurransekurs i Rallylydighet på Sveinseid i Telemark med 7 flinke deltagere.  En fin avslutning på en lang epoke som instruktør. 

NKK trinn 1 instruktør siden 1996, Trinn 2  ( og senere trinn 3 ) agility siden 1998 og godkjent instruktør i Rallylydighet siden 2005.  Maaaange år med mange flotte kursdeltagere og mye moro 😀




En veldig koselig helg, med restaurantbesøk på lørdagskvelden, masse god mat på Svenseid, og strålende SOL. 😀   Positive hundetrenere, og kjempeflinke hunder 😀

Zacko var demohund gjennom kurset, og fikk en fin trening på ulike øvelser med nye forstyrrelser. Han oppfører seg perfekt og ligger fint i ro mens jeg prater, og kommer umiddelbart rett til meg når han skal vise noe. Han er rolig på rommet vårt i vandrerhjemmet på nettene, og har også kost seg på gressplassen til Eva sammen med Lagotto`n Lizzie, og Aussie-valpen Tutta på kveldene etter kurset. 

Det er helt gull å ha med en så flott kompis som reisefølge 💓






Det er tid for en ny epoke i livet framover nå, med mer tid til meg selv og mine hunder.


Til Lørdag kommer en søt liten nykommer til Fosserødgjengen, og vi er kjempespent på å bli bedre kjent med denne lille vakringen.

Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha flere hunder ( fra valp av ). 
Men vi klarer ikke la det være nå som dette kullet ble annonsert. 
 Jeg kjenner oppdretter(ene) godt fra før, og kjenner mor til valpene fra Freestylemiljøet og Rallymiljøet.

 
NYX 


er en fantastisk trivelig tispe, med stor arbeidskapasitet, - utrolig sosial med både folk og hunder, leken og vakker. Jeg har hatt henne på kurs i Freestyle, -fulgt med dem på ulike mesterskap i Freestyle og HTM,  og vært så imponert over både hunden og eier.  Jeg har elsket denne hunden i maaaaange år, og når hun skulle få sitt første ( og eneste ) kull, måtte jeg bare følge litt med på hvordan pappan er, og hvordan valpene utviklet seg. 



SAM
var det lett å bli forelsket i. Han er også utrolig sosial, - både på andre hunder og på oss mennesker. Koseklump, arbeidsvillig, leken og stødig gutt.  Og han også, - utrolig vakker.  Jeg har fått møte han en rekke ganger den senere tid, og også sett hans energi i Rallyringen.  
Forelsket meg virkelig i denne flott gutten, og tenker at disse foreldrene har er så gode forbilder at jeg ikke kan la være å ønske meg en hund fra denne kombinasjonen. 

Vi er ikke ute etter en utstillingshund, så hvordan valpen ser ut er av underordnet betydning. Vi ønsker oss en ny kompis, turkamerat, og treningsvenn.  Men håper han skal bli såpass pen at han får det som trengs på utstilling for å kunne bli Champion hvis vi oppnår gode resultater i en eller annen hundesport. 





Nyx fødte 4 hannhundvalper og 1 tispe 27. mars 
Jeg tok straks kontakt med oppdretter og fikk stå på øverst på listen for hannhund.  Heldige meg, fikk også lov til å velge fritt blant de 4 gutta. 



Mitt første møte med valpene var når de var 3 uker og ute for første gang. Mitt førsteinntrykk var godt, og alle valpene tasset rundt i gresset for å undersøke den store verden, - med stor interesse. De var sosiale allerede nå, og kom gjerne for å gi en suss og la seg bli håndtert litt av meg. 



Neste besøk var når de var 5 uker, og jeg fikk se enda mer av hver enkelt individ sin interesse for lek, kos, håndtering og det å bli utsatt for nye ting.   Magefølelsen begynt å bli sterkere, og to av gutta utpekte seg for meg i riktig retning. " Grønn" og " Turkis". 




Noen er mer selvsikre enn andre, men stort sett er alle PÅ hele tiden. Vi besøkte gjengen igjen når de var 6 og 7 uker, og det var fremdeles de samme to som skilte seg litt ut i forhold til hva jeg så etter.




Valget måtte jo tas til slutt, og det ble en helt umulig oppgave for meg å ta valget.
Derfor søkte jeg hjelp hos de som ser valpene mye mer enn meg, - oppdretterne.
Og begge hadde samme favoritt,  så da ble det.........




TURKIS

 Han skal jo ikke helte Turkis, men navnet kommer vi ikke til å klare å finne før vi blir litt mer kjent med han. 
 
Hans offesielle navn er:

Imagecopy Making Mischief 

( alle bilder av valpekull og foreldre er tatt av oppdretter: Merete Greaker ) 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar