mandag 1. juli 2024

En super helg

 Denne helgen har jeg fått vært publikum på to Kreativ Lydighet-stevner, og deltatt på 1 Treningsamling.

Norsk Freestyleforening arrangerte den tradisjonelle sommercampen som tidligere var i vakre Telemark, i Vestby i år.  Et helt nytt sted for alle deltagere, og vanskelig for hundene som ikke er vant med å konkurrere på så mange ulike plasser i denne sporten. 

Det var en super stemning hele helgen, og jeg tror alle koste seg masse.  

Jeg hadde med meg bare Mazcot på fredagens stevne, for kanskje å gi han litt ekstra oppmerksomhet som alenehund på tur med meg.

For det ER viktig at hver og en hund får alenetid med fokus kun på seg, når man har flere hunder 😁

Det er lett å ta med alle på tur  sammen for å slippe å gå flere turer, og det er lettest å ha flokken samlet så alle får " litt" hver.  Dessuten er det jo sånn at de aktiviserer hverandre sånn at jeg slipper litt lettere unna aktivisering hver dag.

MEN de kan lett bli avhengig av å være sammen i alle situasjoner, og lite selvstendige.  Så blant annet derfor er jeg tilhenger av å gi hver enkelt hund " kvalitetstid" og " alenetid" med meg med ujevne mellomrom. 

Med en liten valp i hus har fokuset for det meste vært å involvere han i flokken, oppdra og miljøtrene han.  Men nå begynner han å bli så stor at han kan klare å være " alene" hjemme ( han er jo aldri alene hjemme siden mannen er hjemme ) mens jeg tar med en av de andre hundene på utflukter.

Mazcot og jeg fikk en fin dag sammen ,-  som publikum på fredagens stevne 😄

Når stevnet var ferdig fikk vi noen fine minutter med ring-trening også.


Nå som jeg har blitt 67 år, og ikke har krefter, helse eller ungdommens ståpåmot, blir det mest for moro skyld at jeg trener med hundene.  Og - for å gjøre det mest mulig moro for dem ( og meg ), leker jeg mye med dem i alle mulige situasjoner.  
Vi utførte noen triks mellom lekestundene våre, og hadde det kjempefint inne i ringen begge to 💓


Lørdag var det trenings-samling for alle som ville være med.  Nå var det Zacko sin tur til å få litt tid med meg, - men siden Teddy-valp trenger all miljøtrening han kan få, måtte han også få lov til å være med i dag.
 Dere som følger med på denne bloggen, vet at han har vært litt stresset, med mye lyd når han kommer på nye plasser med mye folk og hunder.  Det er lett å da la han være hjemme for å la han slippe å bli utsatt for sånne situasjoner.
Det er jo ikke til å komme fra at man får mange blikk og oppmerksomhet rettet mot oss når han bjeffer så mye.  
Men om man vil utnytte situasjonene, så tar man med seg denne hunden, og trener på å tilnærme seg miljøet for å gi hunden en mulighet til å " lande" i ulike miljøer.
Derfor var det viktig for meg å ta med Teddy denne helgen også. Så han fikk være med både lørdag og søndag.  Da fikk han trene på å roe seg to dager på rad på samme plass, og roe seg i bilen mellom øktene mens de andre gutta fikk være ute med meg for å trene.

Han fikk to flotte dager, - men som startet som tidligere med noen høye bjeff på hunder og barn som var på campen.  Men det gikk mye raskere over i på lørdag og søndag var den omtrent ikke noen reaksjoner, og resten av dagene var han bare en utrolig søt, sosial og trygg liten gutt.  Han fikk hilse på mange snille " tanter" som han fikk godbiter og kos av. Og mange trygge og snille hunder som han fikk lov til å hilse på 💖
Dette er med på å gi han en fin start på livet videre !




Stor takk til alle som bidro til at Teddy følte seg trygg og klarte å lande, men musikken, applausen, hunder som danset og barn som sparket ball og mye mer.....  

Etter treningen på lørdag var det felles bespisning-pause.  NFF spanderte Pizza på alle, og vi koste oss skikkelig med  både småprat og mat i koselige omgivelser og godt vær 😊



Etter pausen var det uoffesiell konkurranse der alle fikk tildelt en sang de skulle lage et program til i huj og hast for å vise fram til en dommer som skulle kåre den beste i tre ulike klasser.
( Denne konkurransen kalles Lucky Dip )

Zacko skulle få være med å danse i den klassen der det var lov til å ha med godbiter inn i ringe og belønne hunden så mye man vil.  Han elsker jo godis på tube, så det måtte bli det på han i dag. 💓
Jeg ønsket at dette skulle bli en kjempefin opplevelse for han og håpet at vi sammen kunne finne en ro, og samspill som vi kunne ta med oss for eventuelle framtidige framføringer i konkurranser. 
Det var ikke så nøye hvilken sang vi fikk, for jeg gikk ikke inn i ringen for å vinne noe annet, enn Zacko sin oppmerksomhet og glede 💓
Han er ingen rakett, verken på trening eller i konkurranser, men har vist stor glede ved å trene hvis han får god nok belønning.  Derfor var dette en flott anledning til å få trent akkurat på å gi han DEN følelsen selv i en konkurransering, mens publikum klappet og hojet, og alt tydet på at det var en konkurranse.






Det var ikke enkelt å få han med i dag. Det var to tisper med løpetid på plassen, og ikke lett å få hans fokus.  Men " noe " fikk vi til, og det ble en fin trening for oss i og med at det luktet ekstra godt i gresset.

Tusen takk til arrangører for en super fin helg !!

💓💙💚💛💜









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar