tirsdag 25. juni 2024

ET GODT RESULTAT

 Når man jobber mot et mål, er det alltid gøy å prestere når det gjelder.  

I helgen var det Spesialutstilling for Belgiske Fårehunder, i Vestby.  Jeg hadde meldt på Teddy i valpeklassen, til søndagens utstilling.  Da hadde jeg skaffet sjåfør, og var veldig glad for å kunne stille han ut for første gang.  En snill oppdretter kom fra Bergen for å være til stede, og hadde lovet å stille han ut for meg så jeg skulle slippe å løpe med min angina,  mine vonde ben og rygg 💓

Men så fikk jeg jo tilbake førerkortet og plutselig kunne jeg kjøre selv!!  Da fikk jeg jo veldig lyst til å være med på fredagens valpeshow for alle raser som skulle være på samme sted, med samme arrangør.  Jeg prøvde å få etterandmeldt oss, men det fikk jeg avslag på.  Så da bestemte jeg meg for å dra å være tilskuer og miljøtrene Teddy på plassen i stedenfor.

Men dagen før ( torsdag ), fikk jeg en telefon fra Astrid i utstillingskomiteen.  Jeg kunne få lov å være med allikevel, hvis jeg bare sendte dem reg.nr på Teddy.  

Hurra !!  Jeg ble utrolig glad, og begynte å glede meg veldig.  Teddy er jo så fin, og jeg ville veldig gjerne vise han fram.  Jeg visste jo at dommeren likte han, for vi har vært på en trening med han som instruktør på hundeklubben i Moss. Dette skulle bli en spennende opplevelse for både meg og Teddy.

Vi møtte opp 1.5 time før oppmøtetid på fredag.  Astrid var allerede på plass i kiosken ( som vanlig er ), og vi gikk rett til henne for å hilse på.  Teddy hilste vennlig på både henne og Inger-Lill som også jobbet i kiosken denne dagen 😊  en kjempefin start på dagen ! 😉

Teddy syns det var mye skummelt, og han gikk rundt å bjeffet en del på de andre hundene og menneskene rundt oss.  Men han var ikke så berørt som han hadde vært da vi var på bygdetunet for å miljøtrene der.  Vi satt oss ved ringen, og han gikk inn å la seg i buret sitt ( frivillig ! ) og lå der å fulgte med på det som var rundt oss.



Jeg er så glad for at jeg kom så tidlig, og vi kunne ta det helt rolig fram til vi skulle inn i ringen.  I dag måtte jeg løpe med han selv, men tenkte å fortelle dommeren at jeg ikke kunne løpe så fort eller lenge, for ikke å få angina-anfall i ringen.  

Jeg er også veldig glad for at jeg har investert i miljøtrenings-tid i forkant av utstillingen.  Ingen tvil om at Teddy landet mye tidligere i dag, enn han har gjort den siste tiden.

Vi var tredje hund inn i ringen, og jeg var veldig spent.  Men dette gikk veldig fint.  Teddy oppførte seg eksemplarisk, og hilste blidt på dommer, og løp veldig fint i bånd sammen med meg i ringen.



Siden det ikke var flere valper i vår klasse, så var det ingen å konkurrere mot i dag.  Men allikevel er det flott å få en Hederspremie med flott kritikk fra dommer, og bli Best I Rasen.

Det betød at vi kunne være med i Gruppefinalen. Der alle valper i gruppe 1 skulle konkurrere om de fire beste hundene denne dagen.

Det var 11 hunder med i denne konkurransen.  Teddy taklet veldig fint å løpe i ringen sammen med så mange hunder, og dommeren likte han godt, så vi kom på en fin 3. plass i Gruppen.💓
Jeg er såå stolt av oss begge. At jeg klarte å stille han ut på en god måte, og at han oppførte seg så utrolig fint i ringen. 


Etter en god hviledag på lørdag, var vi klare for å delta på selve spesialutstillingen, der det kun var konkurranse med de andre Belgiske Fårehundene. 

Oppdretter Ada, var allerede på plass, og vi fikk noen fine timer sammen med henne og datteren + at jeg fikk møte flere fine folk som også hadde avkom fra Ada.  Flere av dem var også halvsøsken til Teddy.

Ada stilte i oppdretterklassen med avkom fra seg, og vant utstillingens beste avlsklasse ! 


I tillegg tok hun , som oppdretter, med seg Cert, Ck BIS Veteran, BIS totalt og BIS valp, på sine avkom denne dagen.

Tenk så heldig jeg er så fant denne fine oppdretteren fra Bergen !! Og fikk kjøpe en så flott valp !!

Ada stilte ut Teddy for meg, og den Italienske dommeren, som også var Belger-oppdretter,  falt pladask for Teddy -valpen.  Han fikk en fantastisk fin kritikk: 


I dag skulle han konkurrere mot en mye eldre, nydelig tispe.   Vi tenkte at det ville bli vanskelig å slå en så mye mer " ferdig" valp, men at vi uansett var fornøyd med dagen.
Men dommeren mente at Teddy var den beste av disse to, så han fikk Hederspremie og ble Best i Råsen i dag også !


At lille Teddy oppførte seg så utrolig fint, var det jeg var aller mest glad for ! 
At det faktisk så ut som at han hadde det kjekt, og fikk en positiv opplevelse av denne dagen, var det største målet med å delta her.
Det er så viktig for han videre i livet. Få mange fine opplevelser som bygger han opp til en voksen fin gutt senere i livet. 

Nå måtte vi vente noen timer, for vi skulle jo delta i konkurransen om Beste valp på utstillingen, og konkurrere mo de andre rasene.
Ada er kjempeflink, og de to klarte igjen å vise han fram fra sin aller beste side.
Det hele endte med at han slo ut de andre valpene, og vant Best In Show-finalen !!


Det var nesten ikke til å tro !!  
Tårene rant, og jeg ble så utrolig rørt av alle de god-ordene som dommeren sa om han.  Han var så utrolig imponert over ALT ved denne lille gutten, og sa at han hadde et usedvanlig godt temperament !!
Det siste - er jo det aller beste, og tenk for et utgangspunkt Teddy har for livet videre 💙

Vi kom hjem med utrolig masse fine premier !



Nå tar det nok litt tid før dette går helt opp for oss. 
Men vi har allerede meldt oss på neste utstilling, - som arrangeres av " min " klubb i Moss og en mnd.
Vi gleder oss til fortsettelsen og hver eneste dag sammen med lille fine Teddy 💙











 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar