fredag 30. august 2024

TEDDY snart 7 mnd

 Tiden flyr, og om en ukes tid er Teddy allerede 7 mnd. 💙

Han har utviklet seg mye, og er nok litt i hormonell ubalanse for tiden.   Det medfører litt høyere stressnivå, og det stilles større krav til aktiviteter hver dag.   Uten aktivitet kommer uønsket atferd, som bjeffing og biting på både meg, de andre hundene og møbler m.m. 

Han har også en tendens til å " glemme" hva han har lært. For eks. innkalling.  Fra å snu på 5øringen tidligere, står han nå og vurdere om han skal høre på meg eller ikke.   Og han kommer slett ikke alltid.  Frustrerende når man vet at hver gang han ikke kommer, lærer han at det er mulig......

 En tid foran oss nå med en hund som er i ferd med å finne seg selv.  Det krever at jeg må trene mer målbevisst på hverdagslydighet.  

Nå har jeg begynt å trene mer målbevisst mot Kreativ Lydighet også,  og noe av det vi har lagt grunnlaget for, - nemlig å leke sammen, - blir et nyttig redskap under innlæringen. Jeg har skapt store forventninger inne hos meg, - fordi ha elsker å leke.  Så når han ser at jeg har en leke så kommer han umiddelbart til meg for å leke.   Dette kan jeg benytte meg av når vi går på tur og han går løs. 

Men det ER mye å trene på når man har en valp.....  Derfor tar det lang tid før jeg kommer i gang med selve konkurranse-rettet trening.  Det er viktig å ha godt grunnlag i bunnen før man stiller krav til hunden om å klare å konkurrere.  

For eksempel ønsker jeg å ha en hund som klarer å gå , - over litt tid, - med fokus på meg selv om jeg har belønningen synlig.  Han skal ikke fokusere på leken eller godbiten, men se opp på meg.   Dette begynner han å forstå greit, men vi fortsetter å gjøre det enkelt, - med små økter, - og masse belønninger.



Jeg har ikke planlagt å gå lydighet eller Heelwork, så jeg er ikke så veldig nøye på hvordan han holder posisjonen når jeg går framover.  Det viktigste er at han SER på MEG, og ikke på ballen som jeg holder i motsatt hånd.
Hvorfor trener vi dette ?  
Det er fordi jeg trenger en hund som har fokus på meg når vi går inn i ringen før selve starten på et program.   Uten kontakt her, blir et vanskelig.
Og - når vi skal passere andre hunder, eller mennesker der de komme tett på oss, er det veldig praktisk i hverdagen å ha en hund som kan fokusere på eier og LIKER å gjøre det.   Jeg varierer om jeg har belønningen i høyre eller venstre hånd.  Og jeg varierer om han går på høyre eller venstre side av meg. Hans oppgave er å se på meg uansett.   Om jeg " mister han", så begynner jeg på nytt.   Han får aldri leken hvis han bryter kontakten.   Denne kontakten er utrolig viktig for all jobb videre !  Vi trener dette i et helt sterilt miljø i starten, for så å utsette han for mer forstyrrelser litt etter litt.
💙

Men vi trenger også å trene på at han skal komme INN på plass før han går ved min side, - med kontakt.
Så vi trener på innkomst på både høyre og venstre side av meg. 
Det er greit å trene begge sider med en gang. Man vet ikke hvilken side det er mest praktisk å kalle hunden inn på, - ved behov.


Det er mange måter å trene inn dette på. Denne metoden lærte jeg av en flink Lydighetsdame på kurset jeg gikk med Mazcot for et par år siden.  Det fungerer fint, - selv om det er " lokking" med godbit.


Fordi han er i litt hormonell ubalanse for tiden, og trenger noe å bruke hodet sitt på,  har vi begynt på noen morsomme Trix.    
For innlæring av triks bruker jeg helst klikkermetode.  Han begynner å bli " klikker-klok", og tilbyr gjerne en atferd på ny når han har fått " klikk og belønning" for noe han har gjort.    Dette er en kjempegøy måte å trene inn nye triks på, og når hunden har forstått hva det går ut på, så går det mye raskere å trene inn nye ting, enn det gjør med å lokke hunden til hver enkelt øvelse. 
Dette kan jeg anbefale alle 😁
Når han har lært et triks, bruker jeg omvendt lokking for å fryse posisjonen.

Det kan lønne seg å gå kurs for å lære hvordan man skal bruke metoden slik at man får mest mulig igjen for treningen.

Dette er starten på å lære Teddy å krysse labber.  Jeg klikket først inn at han så på en target ( den gule som ligger på gulvet ).  Deretter økte jeg kriteriet til at han skulle gå mot den.  Neste steg var å sette en labb på den.   Her bestemte jeg meg for hvilken labb jeg skulle belønne, når jeg så hvilken han satt på den først.   Så var det viktig å belønne bare den ene labben hver gang.  Jeg valgte etter hvert at han skulle ligge mens han gjør denne øvelsen.    Da kan han ikke vandre fram og tilbake for å sette labben på target, men holde seg i ro slik at labben treffer target selv om jeg flytter den sideveis.   Target ligger først rett foran labben hans, - men blir gradvis flyttet over til motsatt side.






Vi har ikke trent mange øktene med dette, men han tar ting fort.
Gleder meg masse til fortsettelsen med denne fine valpen vår 😃

 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar