onsdag 21. april 2021

 Ting endret seg raskt her på Fosserød på Torsdag sist uke.

På dagen fikk vi koselig besøk av Hilde, Sara og Keffee. 

Keffee er jo bestevennen til Zacko, og de to leker såååå fint sammen. 

Uten en lyd, og med en herlig blanding av ro og fart. 






Etter en tid orket ikke Zacko å henge med lenger, og gikk bort fra oss og la seg. 
Keffee og Sara fortsatte å rusle rundt på tomta men han la seg helt over på siden og virket rett og slett helt utslitt.  Vi snakket om hvor deilig det var å ha hunder som roet seg så fint sammen og ikke " måtte" herje hele tiden.

Etter de hadde reist hjem og vi roet oss i stuen  for kvelden virket Zacko helt utslitt. Jeg tenkte ikke så mye på det da, for han hadde jo tatt seg litt ut i lek tidligere på dagen. Han spiste maten sin som vanlig og gikk å la seg igjen.

På natten kastet han opp all maten sin, men la seg rolig ned og sovnet raskt igjen.

Dagen etter virket han mer slapp en vanlig og ville ikke ha frokost.  Jeg tenkte at han var kvalm etter oppkastet tidlig på morgenkvisten og satt bort maten i håp om at han ville ha den senere.

Gjennom fredagen virket han slappere enn normalt, og han ville ikke spise noe som helst.  Han var ikke interessert i å leke eller trene eller gå tur med meg.  Jeg bestemte meg for å se an utviklingen noen timer til.  
Siden han ikke ble værre så tenkte jeg at han sikkert hadde en dårlig dag og sikkert ble bedre på lørdag. 

Men lørdagen kom, og han ville fremdeles ikke spise.
Han orket ikke forflytte seg slik han pleier, når jeg går fra rom til rom rundt i huset og sysler med husarbeid.   Ville ikke gå ut og bare lå og sov og sov. Helt over på siden.
Utpå dagen bestemte jeg meg for at jeg måtte få han til en vetrenær for undersøkelse.
Vi dro til AniCura Jeløy Dyresykehus, og han fikk en gjennomgang av kroppen, og tatt bodprøver
Dyrlegen fant ut at han hadde forhøye infeksjonsprøver, men hun fant ikke ut hva som var årsaken.  Hun gav han en kvalmestillende sprøyte og bad meg reise hjem med han og se om  han ville ha mat om noen timer.  

Men mat ville han ikke ha, og han virket enda slappere enn tidligere på dagen. Så jeg ringte helgevakten på Anicura og rådførte meg med henne.  Hun mente at de burde legge han inn og gi han intravenøst og holde han under observasjon gjennom helgen.  

Som sagt så gjort.  Jeg måtte bære han ut i bilen for han orket ikke gå selv.  Det sier litt om hvor slapp han var blitt på bare to dager uten mat ( og lite vann ). Nye prøver ble tatt og han hadde litt høyere feber enn tidligere på dagen, ellers fant de fremdeles ikke ut noe nytt. 

AniCura holdt meg oppdatert flere ganger i døgnet om tilstanden hans og heldigvis virket det som han etter ett døgns tid begynte å kvikne til.  På søndag kveld fikk de i han litt mat, og mandag spiste han med god apetitt.  Så jeg fikk melding om at nå kunne jeg hente han hjem igjen.

Ingen vet hva som var årsaken til hans dårlige form. Men heldigvis gikk dette bra, og godgutten er hjemme igjen og virker i god form.

Nå skal han få noen dager til å komme til hektene igjen etter denne sjauen, så er vi forhåpentligvis tilbake til hverdagens normale aktiviteter.



                 Sliten og slapp etter sykehusinnleggelsen

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar