torsdag 11. april 2024

VÅRSTEMNING PÅ FOSSERØD

 Endelig noe som ligner vår i Svinndals dype skoger 💓

Veldig etterlengtet å se blomster som kommer opp fra vinterdvalen 😀





Tulipanene har også begynt å komme opp av jorda.  En fantastisk opplevelse hvert eneste år !

Deilig å kjenne sola som varmer mot huden igjen også !
Hver eneste vår koser jeg meg gløgg uten med gutta. Både i hagen vår og på tur.   

Gutta ser også ut til å kose seg når våren er her og de kan løpe rundt på den store inngjerdede tomten vår mens jeg sitter ute i sola.  Noen treningsøkter blir det også innimellom. Snart skal agilityhindere komme fram og gjenskape fjorårets opplevelse av vårstemning. Like stas hver vår for både meg og gutta.

Foreløpig har vi så smått begynne å ta fram noen Rally-skilt for å trene mot noen konkurranser som Zacko er påmeldt til utover våren.  
Vi har veldig liten trening i den sporten så det er godt å kunne komme ut på gårdsplassen og komme i gang med  ( for meg ) nye klasse 1 skilt.


Mazcot har også prøvd seg litt for å få litt variasjon i hans Freestyle-trening. 


Han er jo så morsom å trene med, og elsker å jobbe.

I dag har vi vært hos vår lokale veterinær Maria for å vaksinere alle tre gutta.

Kenzo, som har en del artrose, har også fått Librela-sprøyte nr. 2.   Vi var hos Vet. Ranveig, som også er kiropraktor, for en mnd siden for å løse opp i ulike problemer i ryggen hans. Det ser virkelig ut som behandlingen, og sprøyten han da fikk mot smerter, virkelig hat gjort han mye godt.  Han løper lettere, reiser seg lettere, og er mye " blidere" enn før behandlingen og smerte-sprøyten.  Den koster en del og må gjentas hver mnd for å opprettholde resultatet. Men det er den virkelig verdt hver eneste krone !
God gutten fyller snart 11 år og hvis vi kan sørge for å gi han en litt mindre smertefull alderdom så gjør vi så klart det !!
Om noen av leserne her har lignende smerter på sine hunder, så anbefaler jeg Librela på det varmeste.




Han ( og de to andre ) fikk jo også en gjennomgang for å se at alt er som det skal med bl.a. hjertet.
Kenzo er en " dreven" hund hos veterinæren.  Han lar seg undersøke med stor ro og tillit til både meg og behandleren.   Deilig å ha en så stødig gutt som han og helsen var god 💙

Zacko er litt mer reservert mot Maria, men står støtt på bordet uten å vegre for å vise tenner, bli kjent og klemt på, og lyttet på hjertet til.  Han protesterer ikke på noe som helst, og reagerer ikke på sprøyten heller.  Han rett og slett bare finner seg i, - og det virker som han forstår at det er til hans eget beste 
Deilig å ha en Sheltie som ikke er redd for folk og " pinglete" på bordet.  Alt var i orden med helsen 💙

Mazcot har ikke vært lett å gå til veterninær med, etter opplevelsen han hadde på AniCura dyresykehus når han var 4 mnd.  For de som ikke husker - eller ikke har hørt om det - så hadde jeg mistanke om at han hadde fått et hoggormbitt i ansiktet. Hovnet mye opp og hadde tydelig store smerter.  Jeg måtte jo levere han på dyresykehuset for sikkerhets skyld.   Han ble lagt inn på " drypp", men ingen fikk undersøkt han fordi han fikk panikk og skrek av smerte når de prøvde å se på kinnet.   Jeg leser i epikrisen av de prøvde, men måtte gi opp.  
Når jeg fikk han hjem igjen sent på kvelden, var han mye bedre. Hevelsen hadde gått ned og han virket frisk ellers.   MEN han hadde panikk hvis jeg skulle prøve å løfte han opp eller holde rundt han.  Jeg tror han forbandt det med smerter og ubehag i lang tid. 
Og - når jeg sier lang tid så snakker vi 2 år !!!!
Jeg har vært å trene han hos Vet. Maria MANGE ganger for å prøve å gi han en mulighet til å få et nytt syn på det å være på bordet, bli tatt på og holdt fast for å se tenner o.l.

I dag hadde vi et stort gjennombrudd og et godt resultat av all tålmodigheten jeg har lagt inn i treningen.
Han oppførte seg vennlig og avslappet mens han ble lyttet på ( noe ingen har fått gjort tidligere ).  Vi strakk ikke strikken til tannvisning i dag, men Maria kunne stå lenge å stryke på han uten at han protesterte, og halen logret faktisk !!!
Litt lav hale ( til han å være ), men dog.......  
Han fikk ingen panikkanfall og  protesterte bare de første sekundene, før jeg kjente at han slappet totalt av inntil meg.  
Hjertet ( som ingen har fått lyttet på siden han var 4 mnd ), slo helt perfekt, og sprøytestikket var ikke noe han brydde seg om.  Når  Maria var ferdig snudde han seg og ville gi henne en suss.  Jeg er virkelig sååå glad for at han til slutt har forstått at det ikke er farlig å gå til veterinær 💙

Vel hjemme på Fosserød fikk gutta en velfortjent løpetur i skogen inntil huset ( der det er trygt å slippe dem uten fare for å møte Elg / Rådyr o.l.  

En perfekt dag for både meg og gutta mine  💖





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar