mandag 27. mai 2024

Freestylekurs og mimringstime

 Denne helgen har jeg tilbragt 3 hele dager på Freestylekurs i Råde.

Frida Binette fra Sverige var innleid instruktør.  Jeg har tidligere gått flere kurs med Frida, og visste fra før at hun er utrolig dyktig. Både på innlæring av ulike triks og på koreografi av program.


Et av mine første Freestylekurs var akkurat her i Råde med Frida som instruktør.  Den gang gikk jeg kurset med Fargo som den gang var 1,5 år.  Vi lærte utrolig mye om triksetrening, og fikk et godt innblikk i hva sporten gikk ut på.  Etter noen år med Frida sine treningsmetoder var Fargo og jeg klare for å delta i Nordisk Mesterskap.   Vi hadde et program etter " Ola Normann" med Plumbo.  Det ble ingen store resultater der, men vi hadde en fantastisk opplevelse av å få lov til å være med på NoM 💜




For mange år siden fikk jeg hjelp av Frida til å komme i mål med mitt gartner-program med Scott.  Den gang hadde jeg programmet nesten spikret, men Frida hjalp meg med bedre løsninger enn det jeg selv hadde, og med litt endringer i programmet ble vi Norgesmestere i 2012 og Bronse i Nordisk-lagklasse samme år. 


Noen år senere hadde jeg en privat-time med Frida. Den gang også med Scott.  Jeg hadde tanker rundt et program som jeg ønsket hjelpe med.  Etter denne timen endte det opp med å bytte musikk, da jeg nok hadde tatt meg litt " vann over hodet". Men temaet beholdt jeg - og vi endte med et morsomt " fest-program" til ny musikk.  Med dette programmet endte vi med sølv på NM i 2017 😊



Hennes fantastiske måte å  se hver enkelt på og behandle både menneske og hund med respekt og gi så gode råd og veilede på en måte som passer perfekt for meg og min personlighet.   Og - til høsten kommer hun tilbake for å videreutvikle oss som var på dette kurset 💓 Vi gleder oss stort !


Zacko og jeg var påmeldt dette 3dagers kurset, og  tanker min var at vi skulle konsentrere oss om å lage et nytt program til Freestyle klasse 2.

Jeg hadde allerede planlagt hvilken musikk vi skulle ha, og ca. hva vi skulle ha med i programmet.  Men jeg hadde ikke kommet så langt at jeg hadde satt sammen programmet til kjeder eller ferdig program.

Det var også fint å få hjelp med noen av de triksene vi har påbegynt, men ikke kommet i mål med enda.

Frida hadde gode tanker rundt det nye programmet, og vi klarte sammen å sette sammen både starten og første refrenget i løpet av de første to dagene av kurset 😁

  






Zacko-gull var kjempeflink ! Det var utrolig gøy å være med på kurs med godgutten 💙  Han jobbet som en helt, tross masse forstyrrelser i sol og varme.   Men han ble kjempesliten, og det ble vanskeligere og vanskeligere å holde han i gang utover dagen på dag 2 av kurset.  Derfor bestemte jeg meg for å bytte hund på dag 3.   Det var jo ingen vits i å gi Zacko den erfaringen om at han må jobbe når han er SÅ sliten.   Jeg har jo endelig fått ( tilbake) den arbeidsgleden han hadde som valp og unghund.   Det vil jeg ikke ødelegge ved å overdrive treningen men han nå. 
Vi var så heldige å få låne bilen til Sidsel Andresen, slik at Zacko hadde et sted å hvile mellom alle øktene. Der slo han seg helt til ro, sammen med Børre 💙


Så søndag ble det Mazcot som fikk seg en kursdag.
Målet med å ta med han på kurset, var å utvikle gamle og nye triks til å bruke i et fremtidig klasse 2 program.   Han har hatt en mnd pause fra all trening, og har egentlig hatt nok med å oppdra  Teddy-valp.
Så det var litt spennende å se om jeg klarte å holde fokuset hans oppe en hel dag.
Vi har jo heller ikke trent til forstyrrelser siden i fjor sommer, og vi hadde aldri trent på denne plassen før.  Ei heller samtidig som bestevennen Børre trente side om side med oss.


Men det gikk bedre og bedre etter hvert som vi holdt på, og vi fikk en fin utvikling i løpet av søndagen.
Veldig gode tilbakemeldinger og gode treningstips fra Frida. 
Nå er vi super-motiverte for å utvikle oss videre sammen.





Vi var så heldige at vi fikk låne et bilbur,  så Mazcot fikk et sted å hvile mellom øktene.  Tusen takk for lånet av bur, og de fine bildene av oss Annette B Olsen ! 

Men Mazcot fikk også lov til " bare" å ligge / være ved min side, på sidelinjen mens de andre hadde sine økter. Og det taklet han helt fint.  Rolig og avbalansert satt han å så på de andre trene.  
Han hadde til og med tid til å kose med meg 💙


Siste økt på kurset hoppet vi over.  
Vi var slitne begge to, og følte at vi hadde fått så mye ut av dagen at vi avsluttet mens alt var gøy

Man blir utrolig sliten av en sånn dag altså 😊
 Alt i alt en fantastisk flott helg, sammen med veldig koselige folk ,  i fine omgivelser !

Teddy-valp fikk også lov til å komme ut av bilen en liten tur, og fikk hilse på mange nye snille "tanter".  En liten hilsestund  med Børre var det også tid til.
Han tok det hele på strak labb, og delte ut susser i øst og vest. 
Nå gleder vi oss til Børre kommer på besøk så de kan få blitt skikkelig kjent med hverandre og kan løpe og leke sammen !






















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar