søndag 2. juni 2024

Teddy 4 mnd

 Om et par dager fyller lille Teddy-gutt 4 mnd. ( 5. Juni.)

Han har vært hos oss i noen uker nå, og vi begynner å bli kjent med hverandre.  Han er fremdeles en kjempegod valp og vi trives veldig godt med han. Han er uredd, sosial og trygg. Det virker ikke som han har noen form for lydkjenslighet eller separasjonsangst.  

Men - han liker ikke å gå i bånd.  Vi trener litt på det hver uke, men det blir dessverre ikke så mye som han egentlig burde.  Dette på grunn av mine  vonde føtter ( Nevropati og Artroser ).  Men jeg regner med at det vil komme seg etter hvert som han blir eldre.  

Han kommer fint overens med de tre andre gutta i flokken også. Her på tur med Kenzo ( 11 år ).




Vi har meldt han på til hans første valpeshow.  Det er  om tre uker, i regi av Norsk Belgisk Fårehundklubb, og skal være i Vestby.  Oppdretter kommer helt fra Bergen, og hun skal stille han ut for oss.  Det blir kjempegøy å være med på utstilling med bare Belgere igjen.   

Så nå har vi begynt å trene på å stå pent.


Jeg trener med godbit i hånda, som han skal se på, uten å hoppe opp etter den. 
Det kalles " omvendt lokking".  
Han begynner å forstå hva han skal gjøre, og nå skal vi bare strekke strikken for når godbiten kommer 💙

Vi  må også trene på at han skal løpe pent - uten å hoppe og sprette.   Men det må jeg overlate til " gubben" - da jeg ikke har mulighet til å løpe med mitt dårlige hjerte, og mine vonde føtter.

Vi trener litt andre ting også.  Men aller mest leker vi sammen.  Det er jo en fin måte å knytt bånd på.

Han har stor lekelyst, jaktlyst og kamplyst i leken.  Egenskaper jeg setter pris på i en valp 💙

Ved å leke, får jeg inn apporteringen på en morsom måte.  Med bytte-lek lærer han å at det lønner seg å slippe den leken han allerede har i munnen.  Jeg ønsker at han skal syns det er gøy å komme inn til meg med lekene sine, og ikke stikke av gårde med " byttet sitt".  Foreløpig har han En tendens til det siste, så vi har fremdeles en vei å gå før han kan slippe leken " på kommando".


Mazcot har endelig blitt trygg nok på valpen til å tørre å leke med han.  Fram til nå har han nok vært litt for liten til at han har følt at det har vært trygt.   Nå er det gøy å se disse to yngste sammen i lek. Mye språk mellom dem, og alt foregår på en fredelig måte.   Zacko er ikke helt enig i at Mazcot skal leke med andre enn han selv, så ha bryr seg litt i bakgrunnen på filmen.


Vi koser oss med hver eneste dag sammen med denne lille svarte godklumpen vår 💗




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar