fredag 7. juni 2024

Når valpen har funnet et " Bytte".

 De fleste som har hatt valp har nok erfart at valpen finner på mange " hyss" i valpetiden.

Ofte kan man finne valpen tyggende på for eks. en sko eller sokk eller andre ting som den har stjålet og ser på som sitt bytte.   Som regel blir det da vanskelig å få tak i valpen for å ta det fra den. Men bør vi ta det fra den ? 

Noen ganger MÅ vi faktisk det. Ikke alt valpen finner, er bra for den å spise på.  Derfor kan det være fint å lære valpen tidlig at det lønner seg å komme til " mor" eller " far" for å vise deg det den har funnet.  

Ved riktig og tidlig innlæring kan valpen lære at det lønner seg å komme med alt den finner for at du skal kunne se om det er greit eller ikke.

Mazcot er et godt eksempel på at det går an å få en hund til å ha mest lyst til å komme å lever ting til deg, enn å stikke av med det som sitt bytte.

Han har bl.a. kommet å levert meg grillben med mye kjøtt på, som han fant på skogstur. En annen gang kom han med en skinkeboks som det var rester av skinke inni, og med sylskarpe kanter han kunne ha skåret seg stygt på.  Han har også kommet inn med døde mus og fugler han har funnet i skogen.

Alle disse gangene har han frivillig kommet inn når jeg har bedt han om å vise meg hva han har funnet.

Dette holder jeg på med nå om dagen. Lærer Teddy at det er gøy å komme til meg når han har "et bytte" som han aller helst vil stikke av med og kose seg med uten andres innblanding.

Vi er selvsagt ikke i mål enda, men vi er godt i gang.  I første omgang har jeg brukt noen uker på å leke med han.  Kaste leker, og leke inne hos meg med drakamp for eksempel.  Det syns Teddy er kjempegøy!  Han vi gjerne leke med en leke, sammen med meg.  Men han har også hatt lyst til å stikke litt av gårde å feire at han har " vunnet" sitt " bytte" 💪💪

Da er det ikke så enkelt å få han inn igjen.  Men hvis jeg har en annen leke som jeg begynner å leke med, så kommer han for å være med på leken sammen med meg.  Når han slipper den første leken sin, sier jeg " slipp"  og belønner han med den leken jeg har kontroll på.

På den måten syns han det er positivt å komme inn til meg selv om han har noe han allerede liker godt. 

Det er greit å variere litt, og også å si slipp mens jeg holder i leken, for å bytte med en annen leke, eller godbit.    

Andre ganger får han lov til å stjele leken, for å få enda mer lyst på akkurat den leken.

Aller mest gøy skal det være å leke sammen med meg, og for å styrke den biten har jeg inkludert Zacko i vår leke-trening.  

Mens Teddy og jeg leker, får Zacko være den som også gjerne vil være med på leken.  Men i stedet for å inkludere Zacko i leken vår, kaster jeg godbiter som han kan søke etter i nærhten av oss. 

På filmen kan du se at jeg har kastet Teddy sin leke, og også godbiter på bakken, til Zacko.  Teddy titter på Zacko og godbitene, men velger å hente leken og komme tilbake til meg for å leke mer 💓

Jeg føler virkelig at vi begynner å få et godt samarbeid, og at han begynner å forstå hva som lønner seg. 



Dette er selvsagt bare starten på innlæringen av å ha lyst til å levere det han helst vil beholde.
Vi skal videre utvikle dette, og kommer tilbake mer nye innlegg om hvordan vi går fram for å få en hund som ønsker å lever alt den finner til deg.

Så for dere som vil følge med på utviklingen vår, eller lære mer om hvordan jeg trener dette, så er et lurt på følge med på denne bloggen videre 😀





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar